Χρόνος ανάγνωσης 11 ΄

Συνέντευξη στον Δημοσθένη Γκαβέα*

Φαντάζει παράταιρο να μιλάς για ψυχολογία και φιλοσοφία σε μια εποχή όπου οι πολλαπλές κρίσεις και η γεωπολιτική αστάθεια κυριαρχούν. Μοιάζει σχεδόν ύβρις να εξετάζουμε τα εσωτερικά προβλήματα του εαυτού, όταν η φτώχεια θεριεύει, ο πόλεμος μαίνεται και η καθημερινότητα φορτώνεται με αγωνία.

Είναι όμως πράγματι πολυτέλεια να εστιάζουμε στο ταξίδι προς την αυτογνωσία, όταν το σκοτάδι φαίνεται να καταπίνει τον κόσμο; Είναι άραγε ο ψυχικός πόνος κάτι ξέχωρο από τις κοινωνικές και πολιτικές ανακατατάξεις; Το γκρίζο που πνίγει τη συλλογική μας ψυχή και τα ψεύτικα χαμόγελα που καλύπτουν τη μοναξιά μας είναι λιγότερο πραγματικά επειδή δεν ανήκουν σε στατιστικές ή δείκτες ανάπτυξης;

Και οι τεχνολογικές εξελίξεις, που υπόσχονται να φέρουν μια νέα εποχή, ακόμη και έναν ”αναβαθμισμένο” άνθρωπο, είναι τελικά η λύση; Ή μήπως, στην προσπάθεια να δημιουργήσουμε έναν νέο εαυτό, κινδυνεύουμε να απωλέσουμε την ουσία της ύπαρξής μας;

Η εμβάθυνση στην ψυχή δεν είναι αποκομμένη από την πραγματικότητα. Αντίθετα, μπορεί να αποδειχθεί το κλειδί για να αντέξουμε, να κατανοήσουμε και να νοηματοδοτήσουμε τη ζωή, ακόμη και στις πιο σκοτεινές της στιγμές μας διαβεβαιώνει ο γνωστός παιδοψυχίατρος – ψυχοθεραπευτής, διευθυντής του Κέντρου Παιδοψυχικής Υγιεινής και συγγραφέας Δημήτρης Καραγιάννης με αφορμή το νέο του βιβλίο «Κρυμμένη ψυχική ομορφιά» (Εκδόσεις Αρμός).

Ο κ. Δημήτρης Καραγιάννης αποστρέφεται τις εύκολες λύσεις, τις συνταγές ευτυχίας και τα μονοπάτια της θετικής ψυχολογίας που συχνά συγκαλύπτουν αντί να θεραπεύουν. Η συζήτησή μας εστιάζει σε πανανθρώπινα ζητήματα, στις αγωνίες όλων μας. Μιλάμε για τους τρόπους επιβίωσης σ΄έναν κόσμο πιο μπερδεμένο από ποτέ και για μια ψυχολογία που δεν φοβάται να αγγίξει το δύσκολο και το επώδυνο.

Συγγράψατε το βιβλίο μεταξύ Αθήνας και Αμερικής. Εγώ το διάβασα ανάμεσα στη «φούσκα» της διεθνούς κοινότητας των Βρυξελλών, τις κραυγαλέες αντιθέσεις του Λονδίνου και την πιο ανθρώπινη, αλλά βαθιά νευρωτική Αθήνα. Σε όλα αυτά τα σημεία, ένα μοτίβο φαίνεται να κυριαρχεί: η αποξένωση και η μοναξιά. Είναι αυτό, άραγε, η κοινή μοίρα του σύγχρονου ανθρώπου;

Η μεταμοντέρνα κοινωνία στην οποία ζούμε έχει μετατραπεί σε Α-Κοινωνία. Πρόκειται για έναν τρόπο ζωής που εμποδίζει την κοινωνία των προσώπων, δηλαδή την αυθεντική σχέση και το μοίρασμα της ζωής. Αντίθετα, προωθεί απλώς την ανταλλαγή γνώσεων ή συναισθημάτων, χωρίς βάθος. Σήμερα, όπως αναφέρω και στο βιβλίο, αποτελεί στοίχημα η κατανόηση της αλληλεπίδρασης του κοινωνικοοικονομικού περιβάλλοντος με τον ενδοψυχικό κόσμο.

Η πιο σκληρή μοναξιά είναι αυτή που βιώνουμε μέσα στην πολυκοσμία της Α-Κοινωνίας. Είναι η κατ’ εξοχήν μοναξιά: η μοναξιά που υπάρχει μέσα στην φαινομενική συνύπαρξη.

Στο βιβλίο σας μιλάτε για την ψευδαίσθηση της αποδοχής και την πίεση για απόλυτη ρευστότητα που επιβάλλει η σύγχρονη κοινωνία. Στην ουσία μιλάτε για ένα μόρφωμα που προσομοιάζει με ολοκληρωτισμό.

Στην εποχή που η υπεράσπιση της διαφορετικότητας έχει καταστεί ο απόλυτος ηθικός κανόνας μοιάζει παράλογος ο φόβος των ανθρώπων μήπως δεν ταυτίζονται με τα νέα κοινωνικά πρότυπα. Τρομοκρατούνται ότι μπορεί, σύμφωνα με το woke κίνημα να μην είναι αρκετά πολιτικά ορθοί.

Γι΄αυτό και υποστηρίζω ότι είναι ψέμα η διακήρυξη της μεταμοντέρνας α-κοινωνίας ότι αποδέχεται τη διαφορετικότητα. Στην πραγματικότητα εξαφανίζει τη διαφορετικότητα που θέλει να έχει άποψη.

Η ηθική της μεταμοντέρνας α-κοινωνίας διακηρύσσει τον πλουραλισμό, που όμως καταντά να είναι ολοκληρωτισμός, αφού δεν επιτρέπει την ώσμωση της ετερότητας.

Η εποχή μας, αν τη δούμε μέσα από το πρίσμα των οικονομικών όρων που τη διέπουν, απαιτεί απόλυτη ρευστότητα. Για να μπορεί κάποιος να είναι υπάλληλος μιας πολυεθνικής εταιρείας, πρέπει να διαθέτει απόλυτη διαθεσιμότητα—να πηγαίνει όπου του ζητηθεί και να εργάζεται όποτε του ζητηθεί. Επομένως, αν αυτός ο άνθρωπος είναι δεσμευμένος σε οποιαδήποτε μορφή οικογένειας ή σχέσης, αυτό θεωρείται στοιχείο αντιπαραγωγικότητας.

Η σύγχρονη α-κοινωνία δεν ενδιαφέρεται για κανέναν άνθρωπο συγκεκριμένα. Μπορεί να βρεθείς στον κάλαθο των αχρήστων, με την ίδια ευκολία που σβήνεις ένα άχρηστο κείμενο ή μια παρωχημένη εφαρμογή από το κομπιούτερ σου.

Ληστεία ψυχών

Στην αρχή της συνέντευξης σας έδειξα μια φωτογραφία από το Λονδίνο, όπου μια μεγάλη διαφημιστική πινακίδα έγραφε: Check your mate. Στόχος της καμπάνιας ήταν η πρόληψη των αυτοκτονιών ανδρών στην πιο παραγωγική τους ηλικία. Πώς σχολιάζετε αυτή την προσέγγιση;

Είναι σαν να μας λένε: «Έλεγξε τον φίλο σου, μήπως αυτοκτονήσει». Όχι: «Να έχεις μια ουσιαστική σχέση μαζί του, ώστε να μην φτάσει ποτέ σε αυτό το σημείο». Αυτό είναι το συνταρακτικό. Εστιάζουμε στην επιβίωση, όχι στη ζωή. Δηλαδή, αν κινδυνεύει κάποιος να αυτοκτονήσει, στείλ’ τον στον ψυχίατρο. Αλλά κανείς δεν αναρωτιέται: «Τι είδους ζωή είναι αυτή που δεν μας επιτρέπει να τη χαιρόμαστε;».

Δεν είναι τυχαίο ότι τα υψηλότερα ποσοστά αυτοκτονιών συναντώνται στις χώρες με τους καλύτερους δείκτες ευημερίας.

Πώς όμως ορίζεται ο δείκτης ευτυχίας που αφορά τους ανθρώπους και τις κοινωνίες; Είναι μόνο η αύξηση του κατά κεφαλήν εισοδήματος; Είναι μόνο οι οικονομικοί δείκτες που αποδεικνύουν τον βαθμό της ευτυχίας τους;

Δεν διερωτάται κανείς γιατί οι αυτοκτονίες αυξάνουν όσο οι κοινωνίες παύουν να έχουν ενοποιητική προοπτική και επικρατούν ατομικιστικά μοντέλα, δηλαδή τα μοντέλα της ατομικής ευημερίας;

Τι λείπει, λοιπόν;

Λείπει η ουσία των ανθρώπινων σχέσεων. Λείπει η σύνδεση. Δεν σχετιζόμαστε πια. Αντί να ζούμε σχέσεις, κυνηγάμε δυνατότητες και επιδόσεις. Αυτό είναι το κρίσιμο σημείο.

Στο βιβλίο σας κάνετε αναφορά στην ”ψυχιατροποίηση της κοινωνίας” και στη μαζική παραγωγή υπαλλήλων ψυχικής υγείας. Δεν θα έπρεπε αυτή η πληθώρα των ειδικών να συμβάλλει στη βελτίωση της ψυχικής υγείας;

Η μαζική παραγωγή υπαλλήλων ψυχικής υγείας, όπως την ονομάζω, συχνά έχει ως στόχο να προσαρμόσει το άτομο στις απαιτήσεις της σύγχρονης κοινωνίας, παρά να το βοηθήσει να κατανοήσει βαθύτερα τον εαυτό του ή να βελτιώσει την ποιότητα των σχέσεών του. Οι ειδικοί της ψυχικής υγείας κινδυνεύουν να χρησιμοποιούνται ως το αμορτισέρ της σύγχρονης α-κοινωνίας προκειμένου να απορροφούν τις εντάσσεις που εκείνη δημιουργεί και επομένως να διατηρείται η καλή λειτουργία των θεσμών.

Να σας φέρω ένα παράδειγμα. Εάν κάποιος είναι αλκοολικός, το ζητούμενο δεν είναι να κατανοηθεί τι τον οδήγησε εκεί, αλλά να επιστρέψει στη δουλειά του τη Δευτέρα. Η φροντίδα επικεντρώνεται στο να είναι κάποιος «λειτουργικός» και όχι να ζήσει ουσιαστικά ή να χτίσει σχέσεις.

Η ψυχιατροποίηση της κοινωνίας προχωρά ακόμη περισσότερο, καθώς φυσιολογικές ανθρώπινες αντιδράσεις—όπως η λύπη, ο θυμός, ή το πένθος—παθολογικοποιούνται. Αντί να επιτραπεί σε κάποιον να βιώσει τη δυσκολία του και να τη νοηματοδοτήσει, η λύση που προσφέρεται είναι η παραπομπή στον ψυχολόγο ή τον ψυχίατρο, λες και η δυσκολία δεν είναι μέρος της ζωής. Έτσι, χάνεται η ανθρώπινη διάσταση της καθημερινότητας.

Όμως ο στόχος θα πρέπει να είναι να βοηθηθεί το άτομο να δημιουργήσει, να σχετιστεί και να ζήσει με νόημα.

Τα σκοτάδια της ύπαρξης

Να μιλήσουμε για την «Κρυμμένη Ψυχική Ομορφιά» που είναι και ο τίτλος του βιβλίου σας. Λέτε ότι ο πυρήνας της ψυχικής ομορφιάς δεν μπορεί να ανακαλυφθεί αν δεν αντιμετωπίσουμε τον σκοτεινό μας εαυτό.

Να πούμε ότι η ψυχική ομορφιά δεν είναι επιφανειακή, ούτε προσιτή με εύκολα βήματα. Είναι ένας βαθύς πυρήνας μέσα στον άνθρωπο, που δεν μπορεί να ανακαλυφθεί χωρίς την αναμέτρηση με τον σκοτεινό εαυτό. Ο σκοτεινός εαυτός από την άλλη δεν είναι εχθρός, αν αξιοποιηθεί, αλλά ένα ανεξερεύνητο ενεργειακό δυναμικό. Μέσα σε αυτόν περιλαμβάνονται οι φόβοι μας, οι ντροπές, οι ενοχές και οι λύπες μας—όλα όσα θεωρούμε αδύναμα ή ανεπιθύμητα. Είναι οι ενορμήσεις, τα επιθετικά και τα σεξουαλικά ένστικτα. Η πλήρης επικράτησή τους στον ψυχισμό των ανθρώπων σημαίνει και την πνευματική τους ισοπέδωση.

Αν λοιπόν αφήσουμε αυτά τα στοιχεία ανεπεξέργαστα, τότε κυριαρχούν στη ζωή μας, όπως ο καρκίνος που εξαπλώνεται ανεξέλεγκτα. Αν όμως τα αναγνωρίσουμε και τα επεξεργαστούμε, τότε γίνονται πηγή δύναμης. Ο σκοτεινός εαυτός δεν εξαφανίζεται, ούτε είναι ανάγκη να εξαφανιστεί. Αντίθετα, όταν τον δεχτούμε, μπορούμε να τον μεταμορφώσουμε και να αξιοποιήσουμε την ενέργειά του προς όφελος της ζωής μας.

Η ψυχική ομορφιά αποκαλύπτεται μόνο μέσα από αυτή τη διαδικασία. Είναι σαν τα πολύτιμα μέταλλα που βρίσκονται βαθιά στη γη, ανακατεμένα με χώμα. Χρειάζεται να σκάψουμε μέσα στα σκοτάδια μας, όχι για να τα εξαλείψουμε, αλλά για να ανακαλύψουμε τι κρύβεται από κάτω. Δεν πρόκειται για μια διαδικασία ενοχής ή τιμωρίας, αλλά για μια βαθιά κατανόηση και συμφιλίωση με τον εαυτό μας.

 

* Πηγή: huffingtonpost.gr